Despăgubiri pentru un zbor întârziat sau anulat – cât puteți obține?
Despăgubiri pentru un zbor întârziat sau anulat – cât puteți obține?
Lunile de vacanță sunt o perioadă cu numeroase călătorii, cel mai adesea la bordul unui avion. Este unul dintre cele mai rapide și mai convenabile mijloace de transport. Din păcate, se întâmplă adesea ca zborul către stațiunea voastră de vis să fie întârziat sau anulat. Ce să facem în acest caz? Ce drepturi aveți ca pasager? Vă explicăm noi.
Drepturile pasagerilor în caz de anulare sau întârziere a zborului
Merită să știți dacă zborul dumneavoastră este întârziat sau anulat vi se cuvine o despăgubire. Nu toți pasagerii sunt conștienți de acest lucru, dar posibilitatea de a o obține este reglementată de legislația Uniunii Europene. Drepturile pasagerilor în caz de întrerupere a zborului sunt stabilite prin Regulamentul nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului. Potrivit acestuia, au dreptul la despăgubire pasagerii al căror zbor:
- a fost întârziat cu mai mult de 3 ore (timpul de întârziere este considerat momentul ajungerii la destinație),
- anulat și decizia de anulare a zborului a fost comunicată pasagerilor de către compania aeriană cu mai puțin de 14 zile înainte de plecarea programată,
- pasagerilor li s-a refuzat îmbarcarea în avion din cauza overbooking.
Ce condiții trebuie îndeplinite pentru a solicita despăgubiri de la companiile aeriene?
Dreptul pasagerilor la despăgubiri pentru un zbor întârziat sau pentru anularea unui zbor survine dacă întreruperea este din vina transportatorului. Aceasta înseamnă că zborul nu a fost anulat sau întârziat din cauza altor circumstanțe extraordinare. Circumstanțele extraordinare includ, printre altele: condiții meteorologice dificile, revolte politice sau defecțiuni tehnice pe care transportatorul aerian nu a putut să le prevină.
Merită să subliniem că sarcina de a dovedi că s-au produs circumstanțe extraordinare revine companiilor aeriene. Dacă acest lucru nu poate fi dovedit, pasagerii au dreptul la despăgubiri mari.
Ce despăgubire de zbor puteți primi?
Regulamentul nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului stabilește și valoarea despăgubirilor pe care le puteți obține pentru un zbor anulat sau întârziat. Valoarea despăgubirii depinde de distanța dintre aeroportul de plecare și aeroportul de destinație pentru ruta pe care era programat să aibă loc zborul. Potrivit acestuia, pasagerii au dreptul la:
– 250 de euro per pasager – pentru zboruri de până la 1.500 km
– 400 EUR per pasager – pentru zboruri între 1.500 km și 3.500 km (și pentru zborurile de peste 3.500 km dacă aeroportul de plecare și cel de destinație se află în Uniunea Europeană),
– 600 de euro pe pasager – pentru zboruri peste 3.500 km.
Cum pot solicita despăgubiri pentru un zbor anulat sau întârziat?
Pentru a vă exercita dreptul la despăgubiri pentru zbor puteți depune o cerere la transportator. Totuși trebuie să știți că dacă transportatorul refuză să plătească despăgubirea, poate fi necesar să mergeți în instanță, atât în Romania, cât și în străinătate. Desigur, acest lucru implică costuri suplimentare.
Cu toate acestea, puteți apela la serviciile companiilor specializate în solicitarea de despăgubiri de la companiile aeriene. Un exemplu este în acest sens este firma AirCashBack, care de peste 10 ani ajută efectiv pasagerii să obțină despăgubirile cuvenite.