DE STIUT!

Cum sa faci poze bune

Cum sa faci pozele perfecte. Sfaturi de la Elena Hirtan.

    O sa incercam sa va invatam intr-o serie de cateva articole cum sa faci cele mai bune fotografii, cele mai bune poze! Tehnici de incadrare, lumina si alte asemenea mici secrete dezvaluite de Elena, o profesionista in arta foto. Pana atunci va invitam sa cititi cateva lucruri despre ea.

Cine este Elena Hirtan , cu ce te ocupi?
Nu stiu daca autodefinirea este atat de obiectiva pe cat mi-as dori, mai ales ca inca acumulez, experimentez si incerc sa evoluez spre ceea ce cred eu ca este un om implinit si realizat. Lucrez in publicitate si comunicare, iar jobul meu de zi cu zi este completat de cel de fotografelena hirtan
De unde pasiunea pentru foto?
Ca sa faci o meserie din asta , sa poti sa ii inveti si pe ceilalti trebuie sa ai niste inclinatii speciale sau pur si simplu poti ajunge acolo exersand? Poate oricine sa ajunga sa faca poze profesioniste? Mi-a placut dintotdeauna sa fac fotografii. Cand eram mica, exersam pe aparatul foto al parintilor mei, aparat pe film, insa era doar placerea de a declansa si a-mi vedea apoi imaginile pe hartie, fara sa am o baza teoretica. In perioada facultatii am inceput sa aprofundez, sa fac un curs intensiv, sa incep sa inteleg si sa imi imbunatatesc tehnica, perspectiva si modul de abordare. Ca sa poti face o meserie dintr-un hobby precum fotografia trebuie sa ai si o baza teoretica buna, nu doar aptitudini, asa cum e nevoie in orice alt domeniu. Depinde ce intelege fiecare prin fotografii profesioniste. Cred ca o fotografie profesionista este accea care nu are nevoie de zeci de ore de editare ulterioara, care nu manipuleaza si nu “minte” privitorul. Retusul ulterior este bun daca e onest, doar imbunatateste imaginea- crop, claritate, contrast, stergerea unor defecte ale pielii, brightness. Insa atunci cand retusam excesiv pielea, adaugam surse de lumina artificiala, saturam excesiv culorile, aplicam filtre hdr, etc oferim privitorului o imagine care poate fi atractiva, respecta regula treimilor, dar este falsa. Fotografia profesionista se obtine atunci cand iti cunosti foarte bine functiile aparatului, cand cunosti lumina si cum iti poate influenta imaginea finala, ce setari sa aplici pentru a obtine imaginea pe care ti-o doresti. Desigur ca depinde ce fel de fotografia faci- peisaje, portrete sau fotografie de produs. Insa pentru fiecare dintre acestea lumina este esentiala, daca stii cum sa te joci cu lumina in studio, sau ce efecte are lumina naturala asupra subiectului, poti avea fotografii reusite. Nu stiu daca fotografia profesionista este echivalenta cu a lucra ca fotograf. Stiu fotografi foarte buni, profesionisti, care fac asta doar din pasiunea, nu vand, nu au expozitii, nu tin prelegeri despre fotografie, asa cum sunt extrem de multi posesori de DSLR autoproclamati fotografi profesionisti care targ in modul auto, ori sunt foarte priceputi la editare si atunci compeneseaza acest minus teoretic prin abilitatile de procesare. Cred ca este discutabil, depinde foarte mult si de clientul caruia i se adreseaza,de asteptarile acestuia, de buget, insa este o piata dinamica, si pana la urma fiecare se pozitioneaza asa cum crede de cuviinta. Totusi, cred ca nu ar strica sa fim mai asumati si sa ne vedem limitele, sa fim onesti cu cei care ne vad imaginile si sa nu mai pretindem ca un aparat foarte scump ne face maestri ai fotografiei
Povesteste un pic despre experienta ta din calatorii, cum iti ies cele mai bune poze, cum ar trebui sa faca cineva poze , pe ce ar trebui sa se concentreze mai mult?
Seoul
seoul 3
seoul 1
 In calatorii declansam amintiri. Depinde ce ne dorim, niste amintiri frumoase pentru noi si familia noastra sau vrem, de exemplu sa realizam un proiect foto prin care sa scoatem ce e mai bun dintr-un loc. Acum 10 ani eram mai interesata sa surprind cat mai multe imagini, si mi-am incarcat hardul cu fotografii pe care acum nu le mai gasesc interesante si am ajuns sa sterg cel putin jumatate dintre ele. Pur si simplu nu erau relevante, nu imi spunea nimic despre acest loc pe care l-am vizitat. Desigur ca selectia vine cu experienta, cand iti mai domolesti putin entuziasmul de a fotogrfia orice, oricat, oricand. In calatorii putem fotografia orice- cladiri, oameni, elemente de decor, depinde de fiecare, nu e o regula, important e sa ne gandim de doua ori inainte de a declansa, pentru ca apoi sa nu ajungem sa stergem jumatate din imagini pentru ca nu ne plac. Privesti mai mult, declansezi mai putin.
Ce aparat folosesti? Ce recomanzi DSLR sau compact?
Eu folosesc DSLR, atat la job cat si in calatorii, insa se pot obtine fotografii foarte bune si cu un compact, cu atat mai mult cu cat sunt astfel de aparate care au functii multiple si permit sa jonglam cu setarile, asa cum este, de exemplu, seria G de la Canon. 
Nikon sau Canon? 
Am lucrat cu ambele, dar raman fidela Canon
Cum este cu obiectivul? Ce conteaza?
Asa cum lumina conteaza major in fotografie, asa e si cu obiectivele, cu cat sunt mai luminoase cu atat sunt mai bune. Insa dincolo de acest factor, depinde ce ne dorim sa obtinem, ce fotografiem. Avem o paleta larga de optiuni, de la wide angle, care ne permit un unghi mai mare de cuprindere si o  perspectiva diferita, la teleobiective-cu distanta focala lunga, care ne permit sa apropiem subiectul, sa il marim, insa scade unghiul de cuprindere, sau macro- care ne permit sa ne apropiem cat mai mult de subiect, (care are dimeniuni mici)  obtinand astfel si un efect de marire, in functie de distanta focala. Avem obiectivele tilt&shift care permit corectia perspectivei, utile de exemplu in fotografia de arhitectura, pentru a elimina distorsiunile. Apoi, obiectivele pot fi fixe sau cu zoom. Desigur, acesta este doar o exemplificare, impartirea obiectivelor pe categorii este mai complexa de atat.
Pe automat sau special?
Intotdeauna adaptat subiectului, locului, luminii.
maroc 132
maroc 023
Heidelberg 1
Editate sau needitate?
Dupa cum am spus si mai inainte, depinde ce vrem sa transmitem. editarea este buna  si este acceptata indiferent de nivelul la care este facuta, atata timp cat este onesta si este asumata, de fotograf, de model, de client. Stim cu totii de discutiile interminabile din industria modei si a pictorialeolor din revistele pentru femei, in care modelele sunt mult prea retusate, fiind acuzate ca transmit o imagine distrosionata si un mesaj cu impact negativ asupra publicului. De asemenea, daca avem culori prea puternice sau folosim editarea hdr, nu putem pretinde ca “asa a iesit din aparata”. Atat timp cat eu cu ochiul liber nu vad subiectul atat de clar, cu un contrast puternic sau culori prea tari,  nu pretinde ca in spatele imaginii este doar o combinatie perfecta de setari.  Nu am nimic impotriva folosirii filtrelor, a editarii de orice fel, a manipularii foto, atata timp cat e asumata. Suntem liberi sa ne exprimam viziuna prin imagine oricum credem de cuviinta, dar sa nu ne mintim publicul,
De ce ies pozele miscate?
 In principal pentru ca nu ne cunoastem aparatul si nu stim setarile. Apoi, poate ne tremura mana, poate miscam aparatul in timp ce declansam, insa acestea sunt mai mult scuze decat motive reale.
Cum imparti o imagine?
Daca te referi la regula treimilor, aceasta este de baza in artele vizuale, nu doar in fotografie. Rolul ei este de a crea o imagine reusita estetic, placuta ochiului. Imaginea se imparte in noua parti egale, prin trasarea a doua linii  verticale si doua orizontale, echidistante, plasand astfe subiectul in oricare dintre cele patru puncte in care liniile se intersecteaza. Desigur ca nu sta nimeni sa calculeze cu exactitate, insa prin practica sustinuta, aplicarea acestei reguli devine instinctiva. Cu atat mai mult cu cat o mare parte dintre aparatele foto, si chiar unele telefoane mobile , au incorporata acesta functie de impartire a ecranului respectand regula treimilor. In plus, daca ne referim  la fotografia de calatorie, la peisaje cred ca trebuie sa tinem cont si de proportia cer- pamant. Estetic este ca linia orizontului sa nu fie la mijloc, ci sa avem o treime cer si doua treimi pamant/ apa, sau invers. Dcaca vorbim de portrete, este important sa nu “taiem ” subiectul in zona incheiturilor- gat, cot, genunchi, etc, sa nu taiem mainile pe lungime, sau in zona pieptului, zona inghinala,. Insa acestea nu tin neaparat de impartirea imaginii, cat de estetica.
delta dunarii 1
giurgiu
Care sunt dupa parerea ta greselile frecvente la incepatori?
Nu citesc manualul aparatului, nu ii inteleg functiile si setarile.  Intai declanseaza si apoi analizeaza. Exact ce vorbeam inainte, despre entuziasmul de a fotografia orice, oricat, oricand, fara sa tinem cont de momentul zilei, de cum cade lumina, de dinamica locului, de unghi si perspectiva, de regula treimilor. Daca ar privi mai mult, ar analiza locul cateva minute ar putea avea fotografii mai putine, dar mai reusite
 Ce sfaturi le ai da ca sa nu le mai faca? Ce ar trebui sa faca ca sa invete mai repede cum se fac fotografiile de calitate?
Sa citeasca manualul aparatului si apoi sa exerseze. De exemplu, pentru a intelege mai bine setarile, pot fotografia acelasi subiect, din acelasi unghi, dar cu setari diferite.  Sa nu le fie teama sa experimenteze, chiar daca nu vor obtine din porima rezltatul dorit. Sa se joace cu setarile, cu diferite surse de lumina. Oricat de solide ar fi bazele teoretice, fara practica si exercitiu nu se poate evolua. Tin minte ca am avut o perioada destul de lunga in care am fotografiat macro. Si am incercat cu orice, flori, picaturi de apa pe petale,  bijuterii, tesaturi. Practica ne ajuta nu doar sa evoluam ci si sa ne gasim acea parte a fotografiei care ne place cu adevarat. E drept ca un fotograf bun poate fotografia cam  orice, dar va avea o parte a fotografiei mai aproape de suflet, in care chiar poate execelea, fie ca e vorba de portrete, fotografie de produs sau fotogrfia de calatorie.
Este indicat sa faca un curs cei care sunt pasionati? Exista cursuri si pentru cei care vor sa invete sa faca poze in calatorii?
Intotdeauna este indicat sa studiezi, daca vrei sa evoluezi, sa aprofundezi, sa te perfectionezi. Un curs bun, bine structurat, predat de un profesor competent iti deschide ochii, iti largeste perspectiva si modul de abordare. Vorbesc de un curs intensiv, de cateva luni, care sa imbine notiunile teoretice cu notiunile practice, Ulterior, poti dezvolta abilitati pe partea de fotografie de calatorie, avand deja bazele bine puse la punct. Si important este sa citesti mereu ce apare in domeniu, sa urmaresti ce fac altii. Exista surse inepuizabile de informare, accesibile, trebuie doar sa vrei. Daca esti interesat doar de partea de fotografii de calatorie, poti opta pentru un workshop, insa bazele trebuie sa existe, sa ai cunostinte minime de utilizare si setare ale aparatului foto, pentru a putea sa inveti cu adevar ceva in cadrul unor astfel de programe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *