Cum a fost la targul WTM Londra 2017
WTM Londra 2017
Londra…cand spun Londra gandul ma duce imediat la gentlemeni, la oamenii care ies de la munca la costum , ingrijiti si pleaca la un pub unde se relaxeaza dupa o zi de munca.
Stiu, stiu ce o sa vreti sa spuneti legat de bautura dar nu asta am vrut sa mentionez ci faptul ca daca mergi la Londra nu ai cum sa nu observi acesti oameni educati, englezul englez care este extrem de politicos si gata sa te ajute cu orice informatie chiar daca este grabit si nu are timp. Eu pana acum am fost de 7-8 ori la Londra si ma simt ca acasa cand ajung acolo, desi stiu ca Londra nu este doar ce am vazut pana acum, nu are doar locurile pe care le stiu ci are multe alte locuri frumoase pe care inca nu am ajuns sa le cunosc. Legat de politete chiar asa mi s-a intamplat de fiecare data, sa fiu impresionata de farmecul englezilor adevarati, de felul in care trateaza turistii, desi sunt poate saturati de atâția turisti, cu toate ca pe de alta parte cred ca sunt asa de obisnuiti cu turistii ca efectiv nu ii mai deranjeaza intrebarile si prezenta lor.
Am vrut de mult timp sa ajung la targul de turism de la Londra dar pana acum chiar nu s-a nimerit sa pot sa ajung. Anul asta mi-am propus sa ajung acolo inca din luna mai, asa ca am luat biletele de avion si am inceput sa ma interesez de editiile anterioare si bineinteles ca ma bucuram de faptul ca o sa ajung din nou la Londra.
Targul de turism din Londra
WTM Londra este un eveniment pentru industria de travel, care genereaza aproape 3 miliarde euro din contracte intre participanti. O suma uriasa, ce da masura exacta anvergurii acestui eveniment. Anul acesta a ajuns la editia a-37-a , cu un numar de peste 4800 de expozanti si peste 50000 de vizitatori. Este destinat in principal bussines-ului si mai putin ofertelor catre publicul larg asa ca nu o sa gasiti vacantele ce tin capul de afis la TTR.
Am fost prezenti cu stand de tara si anul acesta, România aducand în atenția vizitatorilor atât destinația turistică Alba Iulia, cât și circuitele culturale, turismul în natură și cel rural, pachetele de tip city break, turismul activ şi cel de aventură, turismul balnear și cel de tip wellness. O tema patriotica si nationalista dar un pic mai greu de inteles pentru straini a fost tema standului din această ediție – fiind speciala, a vrut sa sublinieze împlinirea celor 100 de ani de la Marea Unire din 1918. Nu stiu cat de multi au inteles. Sau daca au inteles cat de mult le-a pasat. Accesul în cadrul standul-ului, cu o suprafață de 238 de mp, s-a facut printr-o replică a porții III de la Cetatea Alba Carolina si de asemenea nu cred ca a avut impactul dorit nefiind ceva specific si usor de inteles. Dar sa fim patrioti. Facem 100 de ani ca tara mare totusi. La standul amenajat de Ministerul Turismului din România au fost prezenți peste 50 de expozanți, reprezentanți ai unor touroperatori, organizații de management a destinației, Consilii Județene, hoteluri și companii aeriene. Sincer, chiar a aratat destul de bine standul si am vazut multa lume cand am trecut pe acolo. Organizarea a fost mai buna, standul a aratat mai bine decat la Berlin iar pozitia a fost foarte buna dupa parerea mea, vecinii din fata fiind Israelul. Am facut un live de la stand, pe care il puteti vedea pe pagina noastra de facebook ca sa va faceti o parere.
Organizarea targului
Mi-a placut foarte mult organizarea, am fost si la targul de la Berlin din luna martie anul acesta dar aici mi s-a parut totul mai bine organizat. Daca voiai sa ajungi intr-un loc erau o gramada de voluntari care te indrumau, centre de informatii si tot ce este necesar dar intradevar nu este asa de mare ca cel din Germania si este mult mai simplu sa ajungi sa vizitezi toate standurile. Mi-a placut ca am vazut foarte multe patrule cu caini care cautau explozibil, din punct de vedere al sigurantei chiar nu mi-am facut probleme pentru ca stiam ca o sa fie o paza foarte buna si pana la urma nu trebuie sa gandesti negativ. Din loc in loc erau puncte unde iti puteai lasa bagajele in siguranta pentru suma de 1 lira. Hala de la Excel London este imensa si este impartita pe continente. Exista restaurante si cafenele, sali de conferinta, pentru cei din media era un spatiu special amenajat unde puteai veni sa iti incarci telefonul, laptopul si sa te relaxezi la o cafea sau un ceai englezesc.
Pavilioane
La pavilioanele Europei, standul Belgiei m-a atras, foarte frumos prezentat, cu toate bunataturile pe care le savurezi de obicei cand mergi in Belgia. Aici m-am oprit sa discut cu cativa reprezentanti de acolo, dat fiiind ca in perioada urmatoare voi avea un proiect in Brussels si am fost servita cu cartofi prajiti, ciocolata, bere, si wafe. M-am simtit exact ca in Belgia, cei de acolo fiind foarte deschisi sa-mi prezinte hotelurile, restaurantele si obiectivele din Belgia. Mi-a mai placut foarte mult Slovenia care a avut un stand foarte mare si au promovat cele mai importante zone turistice, de altfel am fost si la o prezentare a lor in prima zi. Binenteles ca Grecia a fost prezenta cu cel mai mare stand in pavilionul Europei fiind sponsorul principal. Insulele din Grecia au avut un loc foarte frumos amenajat. Am vorbit si cu reprezentantii agentiilor de turism prezente si mare parte dintre ei erau multumiti de ceea ce s-a facut in aceasta editie. Cei din UK erau foarte bine pregatiti cu toate atuurile scoase la vedere, exhibitorii zambeau frumos si te invitau sa iei parte la povestea lor, sa gusti o bomboana de ciocolata, sa bei un pahar de bere sau gin . Mi-a placut mult si standul cu lumea lui Harry Potter unde toata lumea isi facea poze si era incantata de prezentarea originala.
Un alt stand frumos a fost standul Africii de Sud unde in a doua zi de targ a fost o tombola la sfarsitul zilei si s-a oferit drept premiu un colier cu diamante unei agentii participante. A fost un moment frumos iar dupa, seara s-a incheiat cu dansuri africane. La standul Braziliei au fost dansuri braziliene iar la Argentina am luat parte la o reprezentatie de tango. La pavilionul Indiei care de altfel era foarte mare puteai gusta din mancarurile lor si sa iti faci un tatuaj cu henna daca aveai rabdare sa stai cuminte la coada. Asia a fost bine organizata, standul Chinei fiind cel mai mare. Pentru cei din industria travelului chiar este unul din momentele in care poti descoperi foaete multe lucruri despre destinatii noi, poti stabili contacte cu potentiali colaboratori, poti socializa la receptiile din cadrul targului si astfel vei simti ca lumea turismului este mare dar in acelasi timp atat de mica.
Ca o concluzie, cred ca la standul Romaniei se putea face mai mult, se puteau face cateva evenimente cu care sa se atraga atentia asupra traditiilor, sau asupra gastronomiei unde stam foarte bine. Eu nu am vazut nimic de acest gen, nici o gustare, nici o prezentare si chiar nu am inteles de ce, chiar si mitul cu Dracula ar putea fi scos in fata mai mult la evenimente de acest gen unde toate tarile incearca sa promoveze ce au mai important. Ne convine sau nu, suntem asociati cu Dracula si noi dintr-un patriotism gresit inteles il negam cu vehementa. As avea ceva idei interesante ( chiar daca nu e treaba mea ) insa nu pot decat sa raman cu speranta ca la anul poate se vor gandi la ceva mai original, ceva care sa atraga mai mult atentia, ceva mai made in Romania, ( nu o oaie insa ) care sa ne reprezinte mult mai exact si care sa atraga turistii mult doriti. Am ramas intepeniti in frunza aceea de ani de zile si nu reusim sa trecem peste ea. Hai ca se poate…
Speed Networking Meeting
Motivul principal pentru care am mers la WTM London 2017
Cel mai mult m-am bucurat ca am venit la acest eveniment important alaturi de bloggeri din toata lumea care au venit sa se prezinte, sa se
promoveze si sa deschida usile catre noi colaborari de promovare a destinatiilor lumii. Am participat pentru prima oara la Speed Networking Meeting, unde am fost singurul blogger de travel roman participant ( anul viitor astept colegi/celoge ) si pentru mine a fost o experienta fantastica. Faptul ca am purtat discutii cu diverse agentii, hoteluri, companii interesate de a lucra cu site-ul nostru calatoriaperfecta.ro si de asemenea cu noul nostru site nextjourneys.com unde scriem doar in limba engleza. Am prezentat oferta noastra pentru cei din afara care voiau promovare. Am avut un feedback foarte bun, am avut intr-o ora in jur de 15 exhibitori care au dorit sa discutam despre o eventuala colaborare. Ma bucur sa vad ca munca noastra este apreciata, a noastra a bloggerilor, care putem influenta cititorii , ii putem ajuta sa isi gaseasca destinatia preferata, sa culeaga informatii din articolele noastre, sa calatoreasca mai mult si mai des. Dupa ce am inteles si ne-am lovit de reticenta agentiilor de acasa in a colabora cu noi, multi dintre cei care avem bloguri de travel, am cautat si gasit solutii de a colabora cu agentii din strainate pentru a putea evolua in aceste proiecte. Participarea la acest eveniment a fost un alt pas de a gasi parteneri, de a castiga vizibilitate si a progresa. Din ce am vazut, in afara Romaniei, si aici si la Berlin, bloggeri de travel din toata lumea sunt tratati asa cum merita, influenceri foarte buni, instagrameri, youtube-eri care castiga bani si chiar pot trai din asta sunt luati in serios ca parteneri de afaceri. Se misca mai greu lucrurile la noi si cred ca nu este in interesul nimanui sa batem pasul pe loc. Ca sa putem evolua, dupa parerea mea, ar trebui sa fim mai deschisi sau cel putin sa incercam macar, sa deschidem usi noi, sa invatam putin de la cei care deja au un pas ( sau mai multi ) inaintea noastra. Este pacat ca multi dintre cei care fac cu adevarat blogging de travel in Romania migreaza usor usor spre companiile straine cautand acolo atentia ce nu le este oferita acasa. Avem locul nostru in aceasta industrie, chiar daca suntem relativ noi, si devenim pe zi ce trece mai influenti si mai puternici. Stim sa ne facem auziti si cititi si importanta noastra in online creste tot mai mult. Iar online-ul este viitorul!
Sunt curioasa ce o sa ofere Targul de Turism al Romaniei care sta sa inceapa celor din bransa noastra. Mai ales acum, cand industria aceasta este atat de afectata de falimente si neincrederea clientilor este ridicata. Aceeasi indiferenta de pana acum sau posibilitatea unor colaborari viitoare reciproc avantajoase. Aceeasi cerinta de a “vinde vacante” sau firescul “marketing online”, cel la care noi suntem priceputi. Un loc special in cadrul targului, necesar celor care scriu despre calatorii sau plimbarea pe holuri printre standuri ca in fiecare editie. Lucrurile ar trebui sa se schimbe. Noi ne adaptam si evoluam. Sa vedem daca si ceilalti or sa faca asta. Pentru ca timpul nu asteapta pe nimeni. Si sincer…nici noi.
Concluzii dupa participarea la targ?
Oameni fericiti, calatorii si vibratie, traditii, cultura, gastronomie, afaceri si parteneri noi – toate aceste lucruri reprezinta WTM Londra , de aceea la anul mi-am propus sa particip din nou pentru o experienta unica alaturi de oameni din industria turismului. Imi place sa le spun oameni pentru ca toti suntem pana la urma oameni care activam intr-un fel sau altul in acest domeniu si indiferent de ceea ce facem ne uneste aceeasi pasiune pentru calatorii . Good bye Londra, ne vedem la anul la o noua editie WTM 2018.
PS
Dar de fapt nu, ce credeti? Pe 4 decembrie ma voi intoarce la Londra si voi sta pana pe 11 decembrie. Am profitat de o super oferta de la cei de la Wizz Air si nu am stat pe ganduri, dupa cum va spuneam nu pierd nici o ocazie de a mai face o vizita la Londra. De la anul probabil se vor schimba un pic lucrurile si se va introduce viza, dar asta nu inseamna ca nu ma voi duce la fel de des. Urmariti calatoriaperfecta pentru noile impresii pe care le vom aduce in decembrie dupa vizita noastra. Ne-am propus sa vedem multe lucruri si sa va aducem povesti noi din UK, Londra este si va ramane cu siguranta una dintre cele mai frumoase si provocatoare orase ale Europei.
Nu am vazut nimic care sa semene cu ce spui tu.
Nu e chiar asa Petrus. 200/unici/zi. Cifrele (cel putin la noi, si stiu sigur ca si la altii, sunt mult mult mai mari). Si nu ne mai referim doar la blog. E un intreg. Facebook, youtube, instagram. Ajungi la mii de oameni daca nu la zeci de mii. Stii exact. Fata de acum 4-5 ani, toti am evoluat si am ajuns sus chiar daca este o nisa si sezoanele isi spun cuvantul. Asta nu inseamna influenta?? Pe de alta parte exista atatea instrumente astazi de verificat PA-ul si DA-ul unui site iar noi inca suntem intrebati ce Page rank avem… Despre asta vorbim. Plus – “pai nu am vandut nimic prin voi”. Asteptam si ne dorim sa lucram acasa dar viitorul este afara pentru cei care vor sa se dezvolte. Ia gandeste-te la drumul tau in India. Nu? Speranta moare ultima insa. Hai sa vorbim dupa targul de la noi. Suntem optimisti. Sa vedem.
Organizații pentru managementul destinației la standul României? Există așa ceva?
Cât despre colaborarea noastră, a bloggerilor de turism, cu agențiile de turism din .ro, încă există mentalitatea asta de caștiguri palpabile peste noapte. Și volumul mic de unici pe care îl pot livra blogurile de travel din .ro. Media nișei e la 200 de unici pe zi.