LUMEA MARE

Viata in Zagreb

Zagreb – pe modul chill

Am avut timp in Zagreb. Timp sa stau sa privesc piata centrala cu evenimentele ei, timp sa stau de vorba cu oamenii si timp sa simt atmosfera orasului. Am stat pe o banca sus in oras si am auzit clopotelul la scoala, am mers prin piata si am mancat gratis cirese. Am avut timp de Zagreb. Am stat pe o alta banca si am privit orasul de sus  ascultand muzica la saxofon… E frumos in Zagreb.

Va spuneam despre Zagreb ca este un oras de city break minunat, ca din pacate pentru noi inca nu este foarte popular datorita lipsei conexiunilor directe. Acum avem CroatiaAirlines cu trei zboruri pe saptamana din Bucuresti spre Zagreb deci scuza aceasta a disparut. O sa devina incet incet nu doar un oras de tranzit ci o destinatie asa cum este pentru turistii asiatici.

Vreau sa va povestesc despre oras nu despre obiective. Oamenii, viata lor, turistii si felul in care trec zilele.

Ce stiti despre Croatia?

Si nu ma refer la Zagreb sau Dubrovnik. Stiti si despre Vukovar? Un oras distrus la inceputul anilor 1990 in razboiul croato-sarb. Vreau sa va dau un studiu de caz ca sa intelegeti cam cum stau treburile si unde au ajuns acum in ciuda trecutului violent.

Va amintiti de Targu Mures in 1990? Putini dintre voi, cred. In martie 1990, in Targu Mures au avut loc cele mai violente ciocniri din istoria Romaniei moderne intre etnicii romani si cei maghiari. Au fost morti de ambele tabere dar conflictul s-a stins repede. Inchipuiti-va insa ca ar fi mers mai departe spre un razboi de succesiune, Transilvania ar fi devenit independenta si s-ar fi rupt de Romania. Este evident ca majoritatea dintre noi avem rude si prieteni in Transilvania asa cum avem si prin Moldova sau Oltenia sau Dobrogea. Cei din Transilvania, ar sta  deodata in alta tara si ca sa iti vizitezi matusa/mama/fratele ti-ar trebui pasaport. Si adaugati la asta un razboi plin de deportari de ambele parti, violente de ambele parti si exagerari de ambele parti. Plus trei religii, plus bosniaci, plus  sloveni, albanezi, nemti, plus mostenirea buna imensa a lui Tito, plus vechile resentimente ale nationalismului croat, plus nationalismul sarb… Un amestec exploziv de sentimente si resentimente. Anii 1990 au fost teribili pentru aceasta parte a Europei.

Recunosc faptul ca e o comparatie fortata cu Transilvania, croatii fiind un popor diferit de cel sarb dar totusi e un exemplu din care puteti intelege cum sta situatia. Au plecat de la un razboi, de la un amestec de etnii, religii si culturi urias si au ajuns una dintre cele mai respectate si linistite tari din Europa.

Ma asteptam la altceva inainte de a pleca, ma asteptam sa simt inca dureri si conflicte mocnite.  Ma asteptam sa gasesc ceva din celelalte zone din spatiul ex iugoslav unde am fost deja. Aceea fronda contra vestului, acel spirit nebun si agitat. Acel mixt de natii. Mandria si nebunia uneori frumoasa, alteori prea aprinsa a unei iubiri exacerbate de tara.

Am gasit in schimb un oras linistit si vestic. Impacat cu trecutul. Fara a trai din amintirile violente, cautand sa se deschida spre secolul XXI.

Zagreb in 2017

Astazi, Zagrebul este o metropola ca oricare alta din vest. Curata, cu spatii largi, ingrijita, verde, cu cladiri superbe si zone minunate. Isi pune in evidenta istoria frumoasa si atrage privirea si admiratia. Dincolo de zgomotul tramvaielor, bicicletele sunt extrem de populare avand si conditii create, statul pe iarba nu e interzis nicaieri iar terasele gem de turisti.

Zagreb este un magnet pentru turistii asiatici. Nu stiu motivul. Poate un marketing grozav pe aceea piata. Cert este ca sunt foarte multe grupuri de asiatici care se plimba prin oras. Multi. Foarte multi. Galagiosi si amuzanti. Si fiecare cu aparatul de fotografiat in mana. Localnicii par atat de obisnuiti incat nici nu-i remarca. Cand se opresc la o terasa o invadeaza efectiv. Ocupa tot. Pe langa ei, ne aflam si noi ceilalti, in numar aproximativ egal dar din toate celelalte zone ale Pamantului la un loc.

Asia in Zagreb

Zagreb este foarte prietenos cu tine ca turist. Iti da net gratis in zonele importante ale lui, este safe ca putine locuri in lume, te indruma usor catre orice loc vrei sa vizitezi existand indicatoare peste tot, iti ofera nu doar terase ci si o multime de obiective de vizitat si un lucru super – engleza este vorbita de 90% dintre locuitori. Indiferent unde esti, cineva stie sa vorbeasca cu tine si nu numai atat, este si binevoitor si te indruma.

Indicatoare in Zagreb

Batranete linistita

Terase in Zagreb

M-am nimerit in Piata Centrala in niste zile cu evenimente dar din cate am inteles sunt frecvente astfel de concerte. Am nimerit la fel de fel de vernisaje, expozitii, concerte si viata asta culturala este plina in Zagreb. De la concertul din Piata Centrala la cel de la muzeul de arta sau expozitia unor organizatii de tot felul ( veterani, scolare sau religioase ) din parcul din apropiere. Peste tot gasesti ceva de facut/vazut.

Am stat cateva ore adunate in centru. M-am uitat la oameni. Cu o bere in mana si aparatul de fotografiat pregatit. Sunt frumoasi oamenii din Zagreb. Cel care isi asteapta nerabdator iubita, cea care se saluta cu prietenele, spectatorii de ocazie la concert, trecatorii grabiti sau cei in varsta cu tot timpul din lume la dispozitie. Se simte ca e bine acolo si ca sunt multumiti cu viata lor.

In asteptarea lui

In asteptarea ei

Amestecat in lumea lor pentru cateva zile, am incercat pe langa a-i vizita si sa-i inteleg. Sa-i simt…

Sunt primitori, generatia noua este deschisa si nemultumita de politicieni, cei in varsta nostalgici si ingrijiti. Au griji si bucurii, au nemultumiri si fericiri. Sunt primitori si zambareti. Cred ca au luat zambetul de la atatia chinezi care le trec pragul. Ar fi o explicatie daca se ia si zambetul ca si cascatul… Sunt mandri de ei, de sportivii lor, de Dubrovnik si faleza aia care canta din cauza valurilor,  asculta muzica cu versuri in croata si au mereu o sclipire de multumire in ochi. S-au impacat cu trecutul si privesc spre viitor. Iubesc, sunt iubiti si isi pun lacate ca sa nu termine dragostea… Se roaga si spera ca noi toti la mai bine, liniste si fericire.

lacatele de amor

Zagreb nu este cel mai frumos oras din lume, nici cel mai bogat… dar este un oras in care viata e traita frumos si linistit si care te asteapta cu bratele deschise.

Ar fi pacat sa il ratezi mai ales ca este atat de aproape de noi!

Facebook Comments

CalatoriaPerfecta

Calatoriaperfecta.ro este un proiect initiat de Pati si Dan, doi pasionati de calatorii. Am vizitat pana acum peste 50 de tari si ne place sa spunem ca lista ramane deschisa. Din fiecare calatorie surprindem cat mai multe detalii, informatii reale si imagini pentru voi. Va invitam sa intrati in lumea noastra daca nu ati facut-o deja, sa calatoriti cu noi, sa deveniti unul dintre membrii familiei noastre. Calatoria perfecta exista! Haideti sa o descoperim impreuna.