Prima companie aeriana transcontinentala
Stiai ca Romania a avut impreuna cu Franta prima companie aeriana transcontinentala?
Francofonia Romaniei din timpurile nu foarte vechi se exemplifica perfect in anul 2019 prin comemorarea a 100 de ani de la infiintarea primei companii aeriene transcontinentale din lume, Compania Franco-Romano de navigatie aeriana, CFRNA – companie din care s-au nascut ulterior Air France si mult mai tarziu Tarom. O multinationala ce a precedat multe companii importante de astazi.
Povestea incepe imediat dupa Primul Razboi Mondial, in 1919, si este cu adevarat interesanta.
“Din aviatie sa facem o arma de pace” – deviza unui general francez, generalul Duval, care impreuna cu ministrul roman Nicolae Titulescu au decis infiintarea unei companii aeriene destinate initial postei. Un tanar locotenent francez, veteran al razboiului, a avut ideea de a veni cu un proiect ce prevedea calatorii pentru pasageri ce vroiau sa ajunga din Paris in centrul si estul Europei. La un calcul facut de el, ar fi fost disponibila o piata de 30 de calatorii pe luna a cate patru pasageri cu un bilet de persoana de 2500 de franci ( cam 5000 de euro astazi ) si cu cel putin 6 orase pe traseu…
Un bancher roman a facut posibila investitia – Aristide Blanck – codetinator al Bancii Marmorosch Blanck, investind 3 milioane de franci iar statul francez a asigurat 18 avioane, piloti si mecanici.
Prima ruta a fost Paris – Strasbourg in 1920, apoi an de an rutele s-au extins. Praga, Varsovia, Viena, Budapesta, Bucuresti. La Arad s-a construit cel mai mare hangar aerian din lume la acel moment iar la Baneasa atunci cand aterizau avioanele se sufla in trompete pentru a alunga animalele de pe camp si construisera un far pentru zborurile pe care le prindea intunericul. A urmat apoi Constantinopolul ( Istanbulul de astazi ) si astfel ruta a devenit prima ruta aeriana transcontinentala. Era o alternativa la Orient Express iar iarna zborurile erau intrerupte.
Poate ca Air France are acum cele mai performante avioane posibile iar Taromul este si el bine dotat dar in acel moment avioanele erau Salmson 2A2 cu doua locuri, Potez VII sau Framan. In cabine deschise, in spatele pilotului incapeau doi pasageri slabuti sau unul bine facut. In frig, expusi la suflul elicei, stopiti cu ulei faceau schimbarea avionului ca la trasurile de cai de pe vremuri schimband avionul nu alimentand.
In 1925 CFRNA devine CIDNA pentru ca s-au implicat si alte state si sub aceasta denumire are loc si prima cursa interna intre Bucuresti si Galati. In Franta CIDNA si-a continuat activitatea in timp si a devenit Air France iar in Romania in 1937 devine LARES – Liniile Aeriene Romane Exploatate cu Statul.
In aceste zile Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti comemoreaza aceste evenimente ale bunicilor si strabunicilor nostri, curajul si initiaiva lor prin evenimentul “In cautarea zborului pierdut”. Venind din Cehia, 7 piloti vor reface simbolic ruta Paris-Strasbourg-Nurenberg-Praga-Viena-Budapesta-Arad-Belgrad-Bucuresti intr-un memorial flight.
Astazi pe Aeroportul Baneasa au aterizat avioanele pilotilor cehi din aceasta cursa si prima etapa a celebrarii centenarului a fost implinita. Delegatia ceha a adus avioanele usoare pe pista urmand ca in cea de-a doua etapa sa efectueze ruta occidentala Praga-Strasbourg-Paris. Momente speciale ale inceputului aviatiei civile rememorate.
Un vis al inaintasilor nostri a devenit in timp o industrie iar zborul este astazi accesibil tuturor. Cred ca tarie ca daca ar vedea ce am realizat in domeniul aviatiei civile, indiferent ca e in Franta, Romania sau oriunde in lume...ar fi mandri de noi!