BUCURESTIUL MEU DRAGROMANIA

Discotecile din Bucuresti în anii 1980-1990

Discotecile din Bucuresti în anii 1980-1990: Oaza noastra de evadare în vremurile comuniste

În anii 1980-1990, discotecile din București au fost unele dintre puținele locuri unde tinerii se puteau exprima liber și evada din realitatea comunistă. În ciuda restricțiilor și a controlului impus de regimul Ceaușescu, viața de noapte în capitală a cunoscut un val de popularitate, cu discoteci  care atrăgeau nu doar tineri, ci și diverse categorii sociale.

Cine frecventa discotecile?

Publicul care frecventa discotecile din București era compus în mare parte din tineri, studenți, dar și din oameni din clasa muncitoare și intelectualitate. Pentru mulți, acestea erau locuri unde puteau scăpa de rutina zilnică și unde se simțeau mai aproape de moda și muzica din Vest. Deși discotecile erau deschise tuturor, autoritățile comuniste păstrau un ochi vigilent asupra lor, pentru a se asigura că nu aveau loc manifestări “subversive”. Hai sa recapitulam cateva impreuna si daca nu le punem pe toate adaugati voi… Schitul Magureanu, Zalomit, Moxa, Farmacia, Melody Club ( mai mult club de noapte decat discoteca), Cina, Casa Studentilor, Club A. Care mai erau?

discoteca-bucuresti-1989

Muzica acelor vremuri și rolul DJ-ilor

Muzica din discotecile bucureștene reflecta o combinație între hiturile internaționale care reușeau să treacă de cenzura comunistă și muzica locală. DJ-ii, deși nu foarte numeroși, aveau un rol crucial în animarea serilor. Aceștia erau de multe ori tineri pasionați de muzică, care reușeau să facă rost de viniluri sau casete audio cu artiști populari din Occident. Erau văzuți ca adevărați „stăpâni” ai serii, și reușeau să creeze o atmosferă unică prin selecția lor muzicală.

Printre artiștii internaționali care dominau serile de discotecă se numărau trupe și cântăreți ca Modern Talking, Sandra, CC Catch, Madonna, și Michael Jackson. Melodiile lor erau printre cele mai solicitate și au devenit coloana sonoră a unei generații care visa la libertate. De asemenea, ABBA și Boney M erau alte nume des întâlnite pe ringul de dans. Această muzică era un simbol al dorinței de modernitate și libertate, chiar dacă era uneori filtrată de cenzura statului.

Gasiti o super emisiune despre discotecile din Bucuresti ale acelor ani aici.

Cât costa un bilet și programul discotecilor

Prețul unui bilet pentru intrarea la discotecă era, de obicei, accesibil, variind între 20 și 50 de lei, în funcție de locație și popularitatea discotecii. Discotecile erau deschise în general vineri și sâmbătă seara, iar unele organizau și evenimente speciale duminica. Programul începea în jurul orei 20:00 și se întindea până la 1:00 sau 2:00 dimineața, în funcție de dispoziția autorităților și de locația discotecii.

Atitudinea autorităților comuniste

Deși regimul comunist era conservator și avea o abordare reticentă față de orice manifestare de divertisment care implica influențe occidentale, discotecile erau tolerate, dar atent monitorizate. Agenți ai securității erau uneori infiltrați pentru a preveni răspândirea mesajelor antiregim. În plus, anumite melodii sau dansuri erau interzise dacă erau considerate prea „provocatoare” sau incitante. DJ-ii erau sfătuiți să evite piesele care ar fi putut transmite mesaje considerate „subversive”.

Moda și îmbrăcămintea la discotecă

Îmbrăcămintea purtată în discotecile bucureștene reflecta dorința de a adopta stilul din Occident. Blugii, rare și scumpi, erau foarte căutați, iar tinerii purtau adesea cămăși colorate, haine lucioase, pantaloni evazați și chiar accesorii strălucitoare. Fetele preferau rochiile scurte și tocurile, încercând să imite starurile internaționale de muzică și film, precum Madonna sau CC Catch. Deși hainele erau greu de obținut în România acelor vremuri, mulți își confecționau propriile ținute sau apelau la piețele negre pentru a face rost de haine „la modă”.

discotecile-din-bucuresti-1989

Ce se putea consuma în discoteci?

În interiorul discotecilor, oferta de băuturi era destul de limitată. Se servea bere românească, vin și câteva băuturi spirtoase locale. De obicei, nu se găseau băuturi sofisticate sau cocktailuri, iar băuturile de import erau extrem de rare și, când apăreau, erau scumpe și disponibile doar pentru elite. Sucurile carbogazoase, cum ar fi Cico sau Brifcor, erau alternativele nealcoolice preferate.

Discotecile din București au reprezentat un spațiu de evadare și exprimare pentru tinerii din perioada comunistă. Chiar dacă regimul supraveghea constant aceste locuri, ele ofereau o gură de aer proaspăt într-o lume plină de restricții. Tinerii se adunau acolo pentru a dansa, a socializa și a visa la o viață mai liberă, la fel ca în Vest. DJ-ii erau arhitecții serii, iar melodiile lui Michael Jackson, Madonna sau Modern Talking au rămas emblematice pentru generațiile care au trăit în acea perioadă.

Aceste locuri au rămas în memoria colectivă ca simboluri ale rebeliunii discrete, dar și ca o punte între două lumi – cea opresivă a regimului și cea a libertății muzicii și a dansului.