CORONAVIRUS 2020

Companiile aeriene nu restituie bani pe zborurile anulate, ofera alternative

Companiile aeriene nu restituie bani decat foarte greu pentru zborurile anulate dar ofera alternative

De obicei, dacă o companie aeriană a anulat zborul dumneavoastra, una dintre opțiunile prezentate ar fi fost o rambursare a banilor platiti pe bilet. Cu toate acestea, în situația actuală, transportatorii efectuează rambursări în numerar mai greu. În general, companiile aeriene merg pe două variante: ofera pasagerilor o varietate de bonusuri și reduceri la zborurile viitoare, sau fac procesul de recuperare a banilor cât mai complicat și mai lent.

Lumea aviației a suferit consecințe catastrofale in urma avestei pandemii de coronavirus asa ca trebuie sa va inarmati cu rabdare daca aveti rezervari pentru perioada urmatoare. De exemplu, Lufthansa, Ryanair și Emirates au suspendat toate sau aproape toate zborurile. Unele companii aeriene încă încearcă să zboare, dar numai către câteva rute selectate.

Nu există nici o îndoială că aceasta este cea mai mare criză din industria aviației din decenii. S-a întâmplat în cel mai vulnerabil moment – în martie. Acesta este un moment în care pasagerii își planifică vacanțele și cumpără un număr mare de bilete, stimulând finanțele companiilor aeriene.

În prezent, majoritatea zborurilor au fost anulate, din pacate. Prin urmare, pasagerii s-au grăbit către transportatori cu o cerere de rambursare. Majoritatea companiilor aeriene refuză să o facă în numerar, deoarece ar însemna dificultăți operaționale imense și chiar faliment. Așa că fac tot posibilul să îngreuneze accesul la o astfel de varianta. Ce inseamna asta? Sa vedem.

Wizz Air –  Inițial, compania aeriană ungară a fost criticată pentru că nu a făcut același lucru cu Ryanair și Easyjet. Transportatorul irlandez a fost unul dintre primii care au permis pasagerilor să își modifice data de plecare pentru zborurile anulate în martie-aprilie gratuit. Dar, odată cu creșterea numărului de țări afectate și închiderea spațiului aerian, numărul pasagerilor care solicită o rambursare a crescut rapid. În acest moment, Wizz Air a decis că pasagerii de pe toate zborurile anulate vor primi automat 120% din costul biletelor lor Wizz ca voucher. Aceștia vor putea cheltui acești bani pe zboruri și alte servicii Wizz Air în următoarele 24 de luni. Compania a informat pasagerii că ar putea, de asemenea, să returneze toate fondurile în contul bancar al pasagerilor. Desigur, nici un bonus. Cu toate acestea, din cauza numărului foarte mare de solicitări, poate dura ceva.

Fără restituiri deocamdată

Pe de altă parte, unele companii aeriene au introdus o politică diferită, și probabil ilegală pentru pasageri. De exemplu, Lufthansa a anulat 95% din zboruri, iar Austrian Airlines și Brussels Airlines au oprit temporar zborul. Din păcate, unii pasageri se plâng că acești transportatori au oprit și restituirea zborurilor anulate. View From The Wing a avut acces la un mesaj pe care Lufthansa l-a trimis agenților săi în 23 martie. Acesta afirmă că, compania aeriană a suspendat temporar primirea cererilor de rambursare.

La rândul său, Swiss Air informează pe site-ul său web că transportatorul nu poate prelucra nicio cerere de rambursare în acest moment. În același timp, încurajează pasagerii să profite de noua opțiune de schimbare a rezervării, întrucât toate zborurile anulate pot fi modificate până la 31 august 2020. Transportatorul (ca și alte companii aeriene din Lufthansa Group) oferă o reducere de 50 € pentru fiecare bilet rezervat.

Alte companii aeriene oferă și vouchere de rambursare. De exemplu, Qatar Airways oferă clienților un bonus de 10%, valabil timp de 12 luni pentru orice zbor oferit de compania de transport din Orientul Mijlociu. Aer Lingus, purtătorul de pavilion irlandez, a introdus o politică similară.

Blue Air a decis creditarea intregii sume platite pentru zborul anulat, sub forma de voucher. Pentru zborurile anulate pe fondul raspandirii COVID-19, compania a venit in intampinarea clientilor, emitand in mod automat un voucher ce reprezinta contravaloarea biletului anulat. Acest voucher poate fi folosit la cumpararea altor bilete sau servicii de pe site-ul Blue Air si este valabil timp de 12 luni de la emiterea lui.
•  Schimbarea datei de calatorie fara costuri suplimentare, in limita locurilor disponibile
•  Pe fondul situatiei generate de COVID-19, optiunea de a solicita rambursarea sumei platite pentru zborul anulat este afectata de intarzieri in procesare.

Turkish Airlines oferea până de curând o valoare puțin mai bună, cu 15% în plus fata de 10% sau 1000 de mile pentru fiecare 10 Euro din valoarea biletului. Cu toate acestea, compania aeriană a eliminat recent bonusul de 15%, iar pe site-ul său web există doar informațiile referitoare la restituirea cu kilometri.

Tarom a ales o optiune asemanatoare, fara bonusuri insa, astfel ca, pasagerii își pot planifica  noile itinerarii deoarece indiferent de restricțiile tarifului achiziționat, acum au o opţiune care le permite să îşi schimbe rezervările pentru date ulterioare, doar cu încasarea diferenţelor de tarif/ taxe de aeroport, dacă cel iniţial nu este disponibil sau aplicabil pe noile date de călătorie. Această facilitate comercială este valabilă pentru bilete cu cel puțin o dată de călătorie programată până la 31 mai 2020 – inclusiv, iar pasagerii au posibilitatea de a alege noua dată și/sau destinație, oricând în 12 luni de la data de emitere a biletului.

Air France oferă pasagerilor doar două opțiuni: pentru a rezerva zboruri sau a primi un voucher de rambursare cu suma . Cu toate acestea, se pare că fără niciun bonus.

O opțiune similară a fost aleasă de Air Canada. Președintele său a informat clienții că transportatorul va crea automat vouchere pentru pasagerii zborurilor anulate care vor funcționa în termen de 24 de luni de la data achiziționării biletului. Prin urmare, clienții Air Canada nu trebuie să contacteze compania aeriană.

Spre deosebire de Air France și Air Canada, LOT are una dintre cele mai bune politici din industrie. Transportatorul pavilionului polonez a făcut posibilă modificarea nu numai a datei de plecare (oferind un cod de reducere de 30%), dar și a traseului. Pe lângă posibilitatea de a schimba ruta, compania aeriană oferă un „bonus”. Cum functioneazã? Dacă un bilet nou este mai scump decât cel cumpărat anterior (de exemplu, schimbați un zbor scurt către Londra pentru unul intercontinental către Tokyo), atunci transportatorul își va reduce costul până la 50 € . Dacă totusi nu sunteți interesat de niciuna dintre aceste opțiuni, LOT oferă și o opțiune de rambursare a numerarului.

Ryanair – Așa cum am descris deja, taxa de schimbare a zborului a fost anulata, astfel încât pasagerii vor trebui doar să plătească diferența de preț. Totuși clientii, au sesizat că, compania aeriană a oferit tarife mult mai mari  celor care încercau să efectueze rezervări de zboruri.

În urmă cu câteva zile, British Airways a intrat și ea sub foc. Daily Mail a raportat că compania aeriană a blocat posibilitatea rambursării biletelor pentru unii pasageri. După ce au dat clic pe formularul de anulare, acestia au fost redirecționati automat către pagina voucherului. British Airways a menționat că acum poate fi dificil să ramburseze întreaga sumă de bani pentru un bilet din cauza numărului mare de cereri depuse de pasageri. Cu toate acestea, compania aeriană adaugă că au 12 luni pentru a-i anunța dorința de a rambursa biletul.

De asemenea, mass-media britanică a raportat că pasagerii zborurilor easyJet au, de asemenea, probleme cu restituirea.