De ce cred agentiile de turism ca bloggerii de travel le fura clientii?
Exista un razboi intre bloggeri si agentiile de turism?
Suntem de aproape 7 ani in industria asta a blogging-ului de travel ( pentru ca da, este o industrie! ) si de multe ori ne-am lovit de aceasta perceptie. “Voi bloggerii de travel, indemnati oamenii sa nu vina la agentiile de turism si sa calatoreasca singuri” Cat adevar este in aceasta afirmatie?
Am calatorit foarte mult in ultimii ani si de cele mai multe ori pe cont propriu. Am devenit experti in a ne face rezervari singuri, a ne cauta zboruri si cazari aiurea prin lume. Dar niciodata nu am considerat ca ceea ce facem noi este ceea ce trebuie sa faca toata lumea. De ce? Pentru ca sunt oameni si oameni si vacante si vacante.
Agentiile de turism ofera oamenilor vacante la care singuri nu au acces. Rezervari de sejururi, chartere, sprijin pe timpul calatoriei, o constanta grija pentru turist atat inainte cat si in timpul vacantei. Plus probabil cele mai importante lucruri si anume confortul unei vacante deja aranjate( nu stai sa cauti tu, nu te intereseaza cum ajungi acolo, ai totul deja aranjat ) plus posibilitatea de a alege din mii de oferte si vacante. Sunt oameni care platesc cu poate 50% in plus fata de o vacanta pe care ar putea sa si-o faca singuri, doar pentru aceste doua lucruri. Si nu este un lucru rau! Fiecare decide ce sa faca cu banii lui si cum vrea sa-i cheltuiasca.
Un blogger de travel a trecut peste acestea, din simplu motiv ca stie cum/unde/cand sa caute cazare/zboruri si stie sa se descurce in orice destinatie noua. Plus ca economia la bani este mare si atata timp cat calatoresti des, partea financiara este importanta. Iar a fi blogger de travel nu inseamna a calatori DOAR in vacante cumparate de la agentii. Noi iesim din zona de confort a unei vacante clasice, cu toate ca uneori cumparam si una de acest gen. Si facem cu pasiune maxima aceste lucruri! Si majoritatea nu traim din aceste lucruri. Cheltuim de cele mai multe ori mai mult decat producem si totusi continuam sa o facem. De ce facem asta? Din pasiune!
Au nevoie bloggeri de travel de agentii?
Evident ca da. Chiar daca lumea se indreapta spre online, chiar daca in cativa ani magazinele si agentiile fizice vot fi depasite ca vanzari de online, un blogger de travel are nevoie de orice contact cu o agentie de turism. O experienta de zeci de ani in turism, echipe de oameni care cu asta se ocupa aduc unui blogger ( de cele mai multe ori fara experienta in turism ) lucruri de invatat. Un infotrip cu un grup de agenti de turism te duce in lumea unde, in mod normal nu ai acces si iti arata si lumea din spatele unor pliante. Ceea ce, daca iti doresti sa faci ceva valoros in sistem, conteaza. Plus evidentele colaborari, la care stiu sigur ca bloggeri sunt deschisi. Oferte noi, noi destinatii, produse noi, vacante…orice lucru oferit de o agentie de turism isi gaseste loc in orice blog de travel si aduce celor care scriu un barter sau o suma de bani. Ceea ce este firesc!
Au nevoie agentiile de turism de bloggeri de travel?
Absolut! Daca inca nu sunteti convinsi de puterea detinuta de online, ganditi-va doar ca Johannis e Presedintele Romaniei datorita Facebook-ului iar Dragnea va cadea curand tot datorita online-ului. Orice agentie de turism ( serioasa ) are un site si o pagina de facebook. Mai mare sau mai mica. Dar lumea din “lumea lor” nu e aceeasi cu bula unui blogger de travel. Sunt bloggeri care au zeci de mii de urmaritori. Urmarioti care au incredere in ceea ce spune el si il urmaresc constant. Un microinfluencer sau un macroinfluencer aduce plus valoare oricarui brand ce isi face reclama prin intermediul lui. Iar modalitatile prin care se promoveaza un produs cu tot respectul dar in majoritatea cazurilor este mai buna fata de cea clasica a agentiei. Daca tu ca blogger, iti legi numele de o agentie, imprumuti un pic din brandul tau si din increderea pe care ai castigat-o de la cei care te citesc, catre agentie. Pentru ca, asa cum vorbim de branduri in turism la nivel de agentii, identic putem discuta despre branduri in blogosfera.
Iar ce este mai important este ca aceasta nisa, a bloggerilor de travel, efectiv a explodat. Sunt din ce in ce mai multi si mai creativi si mai buni asa ca singura solutie este sa-i accepti si sa profiti de prezenta lor. A le nega existenta sau a incerca sa-i minimalizezi, este o greseala de intelegere a afacerilor din anul 2018.
Atunci de unde “razboiul” aceasta?
De unde aceasta pozitie de “Ne faceti rau“? De ce lumile acestea, in loc sa se intersecteze sunt de cele mai multe ori paralele. Cred ca motivele principale sunt nestiinta si neincrederea. Cei din agentii nu stiu exact ce facem noi si ne confunda cu niste revanzatori, asteptand de la un blog de travel sa vanda vacante si sejururi iar bloggerii de travel nu au incredere in ceea ce vand agentiile si uneori prezinta alternative la vacanta unei agentii. Doua lumi ce nu isi fac concurenta si activeaza in aceeasi nisa au senzatia gresita ca sunt in contrast. Si nu este asa!
In lumea de astazi, deocamdata echilibrata intre offline si online, trebuie gasit un echilibru intre cei care vand si cei care promoveaza. Nu stiucate agentii au fost multumite de rezultatele unei colaborari cu un blogger de travel. Nu stiu cati dintre bloggeri au fost multumiti de ce au castigat dupa o asemenea colaborare. Probabil sunt cazuri si cazuri. Unele mai bune, altele mai putin bune. Ideea principala este ca intr-o lume unde airbnb sau booking.com sunt multinationalele cu care agentiile concureaza, a da deoparte oameni ce pot ajuta este o greseala. Iar a spune ca “nu am nevoie de reclama” este o stupiditate comunista. Coca cola, Mc Donalds sau Nike isi fac reclama! Si poate ele chiar nu ar avea nevoie.
Nu as recomanda unei persoane obisnuite calatoriile mele. Sunt grele, necesita timp si nervi tari. Plus obisnuinta de a nu depinde de nimeni si ca, in cazul unei posibile probleme, nu am pe cine suna. Nu as recomanda unui calator obisnuit sa plece in Antalya pe cont propriu. Este peste mana si posibil mai scump fata de pretul dintr-o agentie, ce are preturi speciale la camerele deja garantate. Dar nu as recomanda unui calator obisnuit sa plece intr-un city break la Paris sau Roma cu o agentie. Pentru ca alternativa este la indemana lor. Si se pot descurca si singuri.
Razboi pentru clienti sau cititori?
Cred cu tarie ca subestimam un pic si cititorii si clientii. Sunt mult mai inteligenti si informati decat ne imaginam. Orice facem noi ca bloggeri sau ca agentie de turism, alegerea este a lor. Daca cineva intra pe site-ul unei agentii si vede o vacanta, apoi la mine si vede cum am calatorit eu, poate alege forma mai grea scrisa de mine. Ca si valabilitatea unei optiuni viceversa. Un articol cu o destinatie descrisa in calatoriaperfecta, ii deschide apetitul pentru acel loc si merge la o agentie si spune ca vrea si el. Aceste situatii se completeaza si daca acum 10 ani nu exista aceasta problema pentru a agentie de turism, ar trebui sa se adapteze la vremurile noi. Asa cum si noi incercam sa intram in aceasta lume si stim ca suntem in urma unor oameni care au nu numai pregatire de specialitate ci si o experienta uriasa in spate.
Sunt multe de spus si de discutat. Lumile acestea doua ar trebui sa se completeze reciproc. Mentalitatile trebuiesc schimbate iar acestea nu se schimba peste noapte. Cei care reprezinta agentiile trebuie sa ne ia in serios iar noi sa devenim si mai seriosi decat suntem. Mi-as dori sa le spun tuturor celor pe care-i cunosc in industrie ca am invatat enorm de la ei. Mi-as dori sa stie cat de mult apreciez munca lor si ca stiu si ca am inteles cat de dificil este sa ai program 24/24 si 7/7. Mi-as dori sa stie faptul ca, stiu ca a vinde o vacanta ( pentru un profesionist ) nu inseamna o factura. As vrea sa stie prietenii mei din agentii, ca stiu ca muncesc in octombrie/noiembrie pentru vacantele din iulie/august de anul viitor. Dar mi-as dori ca si ei sa ma aprecieze pe mine pentru munca mea de atatia ani. Sa nu considere nici ca sunt o amenintare si nici ca sunt o cantitate neglijabila. Pentru ca pot influenta si eu oameni si muncesc la randul meu ( chiar daca nu in felul lor ) tot in turism. Pentru ca daca o oferta pusa in blog nu i se pare mare scofala sefului, o parere negativa atrage atentia imediata si imensa aceluiasi sef. Si e curios cum, atunci cand lucruri rele se intampla ni se cere sprijinul dar in restul zilelor suntem in cel mai bun caz ignorati.
Sunt frustrari si lucruri nespuse de ambele parti. Si nu e bine. Batem pasul pe loc. In timp ce in lumea din vest, aceste doua entitati se sprijina reciproc si cresc impreuna, in Romania am ramas blocati in vechi pareri despre “ce cauta x sau y in industria mea“. Noi nu cautam ceva. Completam ceva! Nevoia oamenilor de alternativa si informatie.
Va astept parerile voastre ( si bune si rele ) pentru ca doar discutand progresam.