FILME

CRIMELE DIN OSAGE COUNTY: BANI ÎNSÂNGERAȚI regizat de Martin Scorsese

La începutul secolului al XX-lea, petrolul a adus o avere națiunii Osage, membri săi devenind peste noapte unii dintre cei mai bogați oameni din lume.

CRIMELE DIN OSAGE COUNTY: BANI ÎNSÂNGERAȚI este o saga western în care dragostea adevărată se intersectează cu trădarea inimaginabil de monstruoasă. Cu Robert De Niro și Jesse Plemons în rolurile principale, CRIMELE DIN OSAGE COUNTY: BANI ÎNSÂNGERAȚI este regizat de Martin Scorsese, laureat al premiului Oscar, după un scenariu de Eric Roth și Martin Scorsese, inspirat de cartea de succes a lui David Grann.

Capodopera lui Grann din 2017, “Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI”, este o poveste americană despre crimă și rasism, care vorbește atât despre trecutul unei națiuni, cât și despre viitorul ei. Amplasată în principal în anii 1920, în timpul apunerii epocii de aur a Vechiului Vest, este o cronică a acaparării de terenuri și a începutului unei forțe judiciare cu propriile probleme inerente. În centrul cărții lui Grann se află națiunea Osage, tribul nativilor americani alungat spre vest de pe teritoriul său originar din văile râurilor Ohio și Mississippi, prin Missouri și Kansas, și în cele din urmă mutat de guvernul american în așa-numitul “Teritoriu indian” din Oklahoma la sfârșitul anilor 1800.

După ce s-a descoperit petrol pe teritoriul Osage în 1894, tribul a devenit fantastic de bogat, păstrând drepturile asupra mineralelor și închiriind câmpurile sale dezvoltatorilor. Speculatorii înfometați au năvălit în teritoriu. Exploatarea a fost la cote înalte în orașele pline de criminalitate și cu autorizația guvernului american, care a pus în aplicare un sistem de “tutelă” strâmb și pur și simplu rasist, prin care averile nativilor americani erau gestionate de custozi albi care escrocau milioane de dolari din profituri.

Mai rău, în timpul așa-numitei “domnii a terorii” de la începutul anilor 1920, zeci de Osage au fost uciși în circumstanțe misterioase – inclusiv prin otrăvire lentă – pentru ca “drepturile lucrative de cap al familiei” ale acestora (inclusiv părți din drepturile petroliere) să poată fi moștenite de interlopi care se căsătoreau cu membri ai familiilor Osage din motive necurate. În 1923, FBI a inițiat o investigație la cererea națiunii Osage, care a dus la unul dintre primele cazuri de omucidere ale biroului. Dar răul fusese deja făcut.

NEDREPTATE ÎN INIMA ȚĂRII

“Killers of the Flower Moon”, bazat pe un episod rușinos din istoria americană, nu s-ar încadra în tiparul tradițional. Adaptarea lui Scorsese și Roth pentru “Killers of the Flower Moon” a pornit de la un erou diferit: Thomas Bruce White Sr., eroicul ranger texan și agentul FBI care a rezolvat cazul crimei Osage.

“Am vrut să explorez”, își amintește Scorsese, “să încep să lucrez cu Eric și să văd ce fel de film am putea face. Astfel, din 2017 până în 2020, în timp ce filmam “The Irishman”, am parcurs fiecare aspect al acelei povești din punctul de vedere al FBI și al personajului lui Tom White, inclusiv unele aspecte ale istoriei rangerilor texani. Totul s-a bazat pe Tom White. Am abordat povestea din toate unghiurile posibile, avându-l ca personaj principal pe Tom White.”

Pentru Scorsese, perspectiva unei povești de trădare personală a fost drumul pe care trebuia să-l parcurgă pentru a face din “Killers of the Flower Moon” un film propriu stilului său cinematografic. “Ernest și Mollie au fost cheia”, spune el. “Totul se bazează pe încredere și iubire, iar noi vedem cum acestea sunt compromise și trădate. Și care este factorul motivator? Întotdeauna să vrei mai mult: mai mult pământ, mai mulți bani. Sunt atras de acest subiect dintr-un motiv oarecare. Se poate să se întoarcă la rădăcinile culturii mele, de unde vin.”

 

GĂSIREA UCIGAȘILOR: DISTRIBUȚIA PRINCIPALĂ

Provocat și motivat de rolul lui Ernest Burkhart, DiCaprio s-a angajat să găsească un punct de sprijin pentru acest personaj. “S-a integrat în cultura Osage și a devenit foarte cameleonic”, spune actorul despre Burkhart. “Am avut o mulțime de întâlniri cu membri ai comunității Osage, care ne-au fost de un ajutor incredibil. Am avut niște consilieri grozavi – a fost o imersiune profundă în cultura lor”. Ori de câte ori a fost posibil, DiCaprio a căutat perspective de primă mână, uneori de la descendenți și rude reale ale personajului său. Chiar și așa, s-a trezit abordând unul dintre cele mai complexe și conflictuale roluri din cariera sa de actor. Burkhart sosește în Oklahoma rănit în urma războiului, incapabil să presteze munci grele și se trezește pus, în naivitatea sa, ca momeală de către unchiul său pentru singuratica Mollie. Chiar și după ce devine complice la conspirație, el simte în continuare că dragostea lui este autentică.

“Cu ani de zile înainte de a filma efectiv, îngrijorarea mea inițială a fost că Mollie va fi un personaj secundar”, își amintește actrița. “Și asta mi-a frânt inima, pentru că nu poți spune această poveste fără a intra în detalii legate de cine au fost membrii ținutului Osage și de modul crunt în care au fost exploatați. Dar nici Marty, și nici și Leo își doreau alt tip de poveste. Binecuvântat să fie Leo pentru că a vrut să joace cu talentul lui imens dualitatea într-un singur personaj! Iar Marty a fost extrem de interesat de această abordare. Asta se întâmplă când crești catolic, credeți-mă. Întreaga noțiune de bine și rău e adânc impregnată în tine încă din copilărie.”

Pentru DiCaprio, care se reîntâlnește cu De Niro la treizeci de ani după “This Boy’s Life”, circumstanțele sunt extraordinare. “Primul film pe care am ajuns să îl fac, care mi-a început cariera, a fost datorită lui De Niro. El m-a ales pentru acel rol și, în mod ironic, era vorba despre un tată vitreg abuziv, nu foarte diferit de Hale. Iată că am ajuns să lucrez din nou cu Bob, iar “Killers” a fost aproape o evoluție a aceleiași dinamici, în mod ciudat. Cred că am avut zece întâlniri despre cum se termină acea relație. Am tot analizat-o până am ajuns la adevărul despre cine erau acești oameni.”

Deși ponderea în narațiune a agentului FBI Tom White se schimbase, rolul i-a oferit în continuare candidatului la Oscar Jesse Plemons șansa de a străluci. White se mulțumește să asculte și să ia notițe, în timp ce prada sa se prinde într-o capcană pe care a conceput-o singur. Plemons explică: “Provocarea a fost să accept că există acel simbol de moralitate și dreptate pe care îl joc și pe care trebuie să încerc să îl fac și uman.” El spune că scenele sale cu De Niro i-au servit drept combustibil pentru rol . “A fost atât de interesant să lucrez cu cineva ca el! Au existat schimbări subtile de fiecare dată, și așa îmi place să lucrez. Sunt multe lucruri care se întâmplă sub suprafață și care nu sunt spuse.”

ASCULTÂND PĂMÂNTUL: PARTICIPAREA ȘI BINECUVÂNTAREA OSAGE

Coliziunea culturală a fost o temă care a traversat întreaga operă remarcabilă a lui Scorsese și se află în centrul filmului “Killers of the Flower Moon”. Cu scenariul încă în curs de elaborare, planurile preliminare de producție au prins contur pe măsură ce se luau tot mai multe decizii cruciale.

Una dintre ele a fost aceea de a filma filmul în Oklahoma, în rezervația Osage, chiar în orașele și comunitățile în care s-a desfășurat domnia terorii cu un secol mai devreme. O altă decizie pe care Scorsese a luat-o a fost aceea de a obține cooperarea deplină a națiunii Osage însăși în procesul de realizare a filmului. Ajungând la ei Osage, Scorsese avea să le cunoască istoria, cultura, tradiția și preocupările, să le asculte poveștile, să le audă visele și să implice comunitatea în fiecare etapă a producției. În plus, a insistat ca poporul Osage să fie tratat pe tot parcursul filmului cu considerație și respect, asigurându-se că povestea lor va fi spusă într-un mod autentic și veridic.

Scorsese și echipa sa au călătorit în rezervația Osage în primăvara anului 2019 pentru a căuta locuri de filmare și pentru a se întâlni direct cu comunitatea Osage, ca un prim pas în realizarea filmului. A fost organizată o discuție între Scorsese și Geoffrey Standing Bear, șeful principal al națiunii Osage. Legătura care s-a creat a fost extrem de profundă.

Scorsese și echipa sa de casting au organizat un apel deschis în tot statul Oklahoma, astfel că mai mulți actori Osage au fost distribuiți în roluri cheie: Yancey Red Corn își face debutul în cinematografie în rolul șefului Osage Bonnicastle; Everett Waller îl interpretează pe Paul Red Eagle, asociatul șefului; Talee Redcorn este liderul Osage; iar Desiree Storm Brave Jones și Elisha Pratt interpretează cuplul Osage Joseph și Bertha Bigheart. În total, peste 44 de roluri au fost interpretate de actori Osage, fără a include sutele de actori care au lucrat ca actori de rol secundar. Yancey Red Corn, un fost avocat Osage devenit actor, spune că este un fan al lui Scorsese de la vârsta de 12 ani, când a văzut pentru prima dată “Raging Bull”. Când a aflat despre apelul pentru casting, nu a putut rezista. “M-am gândit, de ce nu? E vorba de Scorsese. M-am dus la probe de dragul de a participa. Ce șanse aveam? Dar am fost rechemat și apoi, în cele din urmă, mi-au oferit rolul.”

Fără a exagera, se poate spune că nicio companie de film nu a luat vreodată asemenea măsuri pentru a se implica atât de profund în relația cu descendenții acelora a căror poveste tragică urma să o transpună pe marele ecran, manifestând o considerație profundă față de comunitatea Osage de toate vârstele.

FAPTE ISTORICE DESPRE NAȚIUNEA OSAGE – TERENUL NAȚIUNII OSAGE

  • – Poporul Osage a cumpărat propria rezervație în Oklahoma atunci când au fost forțați să se mute de pe rezervația lor din Kansas în 1870.
  • – Ei sunt singurii amerindieni care și-au cumpărat rezervația cu propriile lor fonduri.
  • – Petrolul a fost descoperit în anii 1890 în rezervația Osage.
  • – Drepturile minerale urma să fie date în folosință de către întreaga națiune Osage.

RELAȚIA GUVERNULUI SUA CU NAȚIUNEA OSAGE

  • – La începutul secolului al XX-lea, Guvernul SUA dorea să privatizeze rezervația Osage (parte a ceea ce se numea atunci “teritoriul Indian”), astfel încât Oklahoma să poată deveni un stat.
  • – Guvernul tribal al națiunii Osage a fost de acord să împartă proprietatea lor de suprafață, dar au negociat cu guvernul SUA timp de mai mulți ani pentru a păstra proprietatea colectivă a drepturilor minerale (drepturile asupra a ceea ce se afla sub suprafață) în beneficiul întregului popor Osage.
  • – Poporul Osage primea redevențe pentru petrolul extras din ceea ce este acum comitatul Osage.
  • – Drepturile asupra zăcămintelor de petrol i-au transformat pe membrii națiunii Osage într-unii din cei mai bogați oameni din lume.
  • – Ocupanților inițiali li s-au acordat “drepturi de întâietate” – o parte din redevențe pentru drepturile minerale. Aceste drepturi puteau fi transferate doar prin moștenire – mai exact, către familie sau soți. De la început, sistemul a fost defectuos. Unii dintre ocupanții inițiali nu erau Osage, reușind să se strecoare în sistem, obținând teren și părți din aceste drepturi.
  • – După ce a trecut cea mai rea perioadă a domniei terorii, poporul Osage a convins Congresul să adopte o lege în 1925 care interzicea oricui care nu era cel puțin jumătate Osage să moștenească drepturi de întâietate de la un membru al tribului.