DE STIUT!

Clusterele din turismul romanesc

Strategie comuna-beneficii pentru toti!

     Relativ noi în țara noastră, clusterele din turism încep sa funcționeze. Acestea reprezintă o asociație compusă din mai mulți actori locali sau regionali care se unesc pentru a promova turismul românesc în anumite orașe sau regiuni. Sub umbrela unui coordonator principal sau de comun acord, membrii isi aleg o conducere care urmareste un scop comun, acela de a promova, susține și a dezvolta turismul din regiunea respectiva precum și de a dezvolta infrastructura. 

     Concept vechi in economie, bazat pe colaborarea intre firme, autorități publice, unități de învățământ si unități de consultanta, clusterul, prin aducerea in organizație a  atuurilor fiecărui membru urmărește ca scop principal, dezvoltarea si creșterea afacerilor fiecăruia dintre membri pe o baza solida, chiar daca interesele si contribuțiile acestora sunt diferite. O astfel de organizare aduce beneficii pentru toti in sensul ca:  reduc costurile individuale ale fiecărei societăţi din reţea; realizează economii externe; membrii companiilor pot creşte cifra de afaceri prin oferirea de produse în comun; pot apăra mai bine interesele reciproce bazate pe principii durabile şi competitive; ƒ determină colectarea unor sume mari de bani la nivel local/bugetul central, generând astfel o evoluție pozitivă şi competitivă a economiilor naționale, regionale şi locale; ƒ joacă un rol decisiv în creșterea standardelor de viaţă atât în rândul locuitorilor, cât şi al organismelor de administrare. Gândiți-va la acest concept ca la o aglomerare de interese unite și interdependente care converg spre un scop final – oferirea pe piața a unui produs competitiv si cu identitate puternica, ce oferă o posibilitate  de profit si dezvoltare tuturor celor implicați pe termen mediu si lung.

     Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism, a lansat, in luna Iunie, programul  “Clusterele in turism – dezvoltarea sustenabila a identității locale” ce are are ca obiectiv inițierea de consultări între principalii actori din sectorul public și privat în vederea constituirii de clustere locale, care să susțină dezvoltarea sustenabilă a turismului în România. Prin încredere reciproca, participare voluntara, implicare, o strategie comuna si cooperare, un asemenea proiect poate deveni un succes pentru toti cei implicați. Doar 7 din cele 52 de clustere din Romania, activează in turism dar acestea au atras fonduri de 16 milioane de Euro din fondurile europene deci începutul este făcut iar dovada ca funcționează exista. Este de datoria Ministerului pentru IMM uri, Mediul de Afaceri si Turism, sa accelereze si sa ușureze crearea unor asemenea asociații care nu pot aduce decât beneficii industriei de turism si nu numai.

cluster-black1      Acest lucru se realizează prin intermediul Departamentului I.M.M.M.A.T. care susține înfiinţarea clusterelor având în vedere faptul că acestea sunt recunoscute ca factori cheie ai inovării și creșterii economice prin stimularea interacțiunilor dintre actorii implicați. Promovarea la nivel național se va face pe regiuni de dezvoltare astfel: Târgu Jiu – 04.07.2014, Cluj Napoca – 11.07.2014, Malâncrav – 25.07.2014, Gura Humorului – 08.08.2014, Delta Dunării – 29.08.2014, Oradea – 5.09.2014. 

A.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *