LUMEA MARE

Ce poti face in Varsovia

Ce e de vizitat in Varsovia?

Varsovia intre est si vest

O vizita in Varsovia nu a fost pe lista scurta niciodata dar asa cum profitam mereu de ofertele de la Wizz Air, am cumparat si de aceasta data bilete cu vreo 100 de lei dus/intors si uite ca am ajuns si in capitala Poloniei. Nu am fost singuri pentru ca, o multime de calatori ca si noi ne-au insotit si la dus si la intors. Chiar, daca toti ar fi bloggeri de travel am avea mii de site-uri de vizitat.

Planuri in Varsovia

Varsovia nu este un  oras obligatoriu de vizitat. Nu se compara cu marile capitale ale lumii, atractiile turistice nu sunt atat de multe incat sa te faca sa revii dar intr-un final nici Bucurestiul nu este foarte ofertant si totusi este vizitat. Iar Varsovia este muuuult peste Bucuresti!

Prima impresie

Nu o sa va dau informatii ci doar o sa va povestesc  cum am simtit orasul. Informatiile or sa urmeze in articole viitoare.

De la aeroport am luat trenul si mereu mi-e ciuda pe prostia si lenea celor care ne conduc. O legatura atat de moderna si usoara cu orasul cum e trenul, la indemana noastra si nu reusim sa o facem. In fine… Ei au reusit. E modern, rapid, curat si ti-e drag sa mergi cu el. Ca o paranteza, la intoarcere in 783-ul vesnic  superaglomerat ma simteam ca in lumea a treia. Da, stiu…sa iau taxi-ul sau Uber-ul.

Am coborat din intamplare chiar in centru si “Casa Scanteii” din Varsovia a fost primul lucru pe care l-am vazut. Casa Scanteii din Bucuresti este destinata presei. Cea din Varsovia este destinata culturii si este mult mai inalta. Exista chiar si un loc la etajul 30 cu o platforma de unde poti admira panorama orasului. Este ciudat cum o cladire sovietica la exterior are o intrare ce seamana perfect cu una dintr-un zgarie nori din New York sau Chicago din anii ’30. Oricum, este extrem de interesanta si impunatoare. Mult mai impunatoare ca a noastra. Iar amplasarea este foarte bine aleasa. Iese in evidenta alaturi de zgarie-norii moderni alaturati.

Polonia este o tara cu un destin relativ asemanator cu cel al Romaniei. Daca noi ne-am aflat intre Imperiul Rus, Imperiul Turc si Austro-Ungaria, ei s-au aflat mereu la mijloc intre Germania si Rusia. Si mereu s-au caftit cu ei. E drept ca in majoritatea timpului au pierdut ( ca si noi ).  Varsovia, in al doilea razboi mondial nu numai ca a fost ocupata si de germani si de rusi dar a fost aproape rasa de pe suprafata pamantului. Nu stiu cum a inceput reconstructia, pe ce baze au refacut dar partea veche arata impecabil iar toate celelalte cartiere sunt extrem de spatioase. Parca au prevazut ca automobilele or sa fie la putere si de aceea au facut totul supradimensionat in materie de transport. Soselele sunt largi si spatioase, blocurile puse la departare unul de celalalt si chiar daca arhitectura e clar sovietica ( gen cartierele romanesti, ca sa intelegeti ) totusi nu exista sentimentul acela de sufocare iar transportul public este o placere. Totul vine la timp si circula minunat.

In acelasi timp insa, Varsovia penduleaza intre un oras fost comunist si vestul din care vrea ( sau nu? ) sa faca parte. Cartiere gen Titan sunt completate de blocuri moderne gen Pipera. Diferenta este ca ei si-au ales drept loc pentru blocurile alea inalte centrul. Si au completat frumos partea veche cu cea noua. Au aparut mall-uri si blocuri de sticla ce nu sunt atat de stridente ci se incadreaza oarecum in peisaj. Oricum…mai au de munca.

Pe de alta parte, Centru vechi, pietonal, este perfect. Cladirile sunt restaurate minunat, pietele sunt largi si pavate cu piatra cubica, baruri, terase si cate si mai cate asezate toate intr-un spatiu curat. Palatul completeaza centrul si daca vezi cum arata in 1941 si cum arata acum te minunezi. A fost ras de pe suprafata pamantului si restaurat in vreo 20 de ani.  De aceea este vechi si totusi nou…

Plus parcurile! Ce de parcuri!! O multime  aruncate peste tot. Verdele este predominant in Varsovia.

Oamenii din Varsovia

Mi-au placut. Nu sunt ( nu erau cand am fost noi ) multi turisti si nu stiu cat de obisnuiti sunt cu ametiti care cauta si nu gasesc. Nu prea vorbesc in engleza dar germana si rusa sunt la putere. Oricum o sa gasesti pe cineva dispus sa dea din maini suficient cat sa intelegi.  Sunt de treaba si dispusi sa te ajute, zambitori si curati. Hainele alea sclipicioase si scumpe ( de firma ) omniprezente prin Romanica nu au mare cautare acolo. Sunt discreti si fetele/femeile sunt al naibi de slabe. Si frumoase… Iar baietii sunt inalti aproape toti. Bine, au si ei saracii lor. Care vand fel de fel de prostii si dispusi sa te pacaleasca cu o porcarioara dar nu sunt deloc agresivi si lipsesc cersetorii cu desavarsire. Cel putin noi nu am vazut. Or fi…

Mi-a placut cat de patrioti sunt. Intamplarea a facut sa dau  peste o adunare in centru. Era o depunere de coroane la o statuie. Nu stiu, nu ma intrebati. Ceva cu eroi… Dar erau multi, oameni de rand nu politicieni, imbracati cu mantii, extrem de sobri si patrunsi de moment.

Politica Poloniei de a nu primi emigranti in tara ( oricat de blamata este ) a dus la lipsa pericolelor pe strada. Nu vezi nimic care sa iti provoace teama. Totul este calm si linistit. Oamenii si in centru si in periferie isi vad de ale lor si merg linistiti spre unde au treaba.

Ahhh…si inca ceva! Oamenii astia sunt incapabili sa distruga ce construiesc. Ma refer la mizerie, grafitti, afise lipite de-a valma. Totul se pastreaza ca atunci cand a fost construit. Habar nu am daca de frica unor amenzi uriase sau din motive de civilizatie. Dar e placut sa vezi un oras curat si ingrijit.

Chopin si Copernic

Polonia se mandreste cu o gramada de detinatori de premii Nobel. Vreo 14. Printre care Marie Curie sau Lech Walesa ultimul dintre ei. Si totusi, Varsovia apartine lui Chopin si Copernic.  “Micul geniu/Al doilea Mozart” – muzicianul de geniu ce a marcat pianul si nu numai si geniul care a demonstrat ca nu suntem buricul universului ci ne invartim si noi cu planeta cu tot intr-un sistem solar organizat. Peste tot o sa gasesti semne ale acestora, muzeul lui Chopin, concertele de peste tot din centru. Sau Copernic cu  un centru stiintific arhiplin de elevi unde stiinta se invata intr-un mod placut.

Muzica, literatura si stiinta. Plus un premiu Nobel pentru pace acordat lui Lech Walesa. Plus Papa Ioan al II lea. Da. Chiar el. Celebrul si mult iubitul Papa era polonez. Cu asa ceva se mandreste Polonia. Sa recunoastem ca au motive! Un popor demn de admirat.

Nationalismul de care se tot vorbeste prin presa, nu l-am vazut facand rau polonezilor. Ba dimpotriva.

Merita vizita?

Atata timp cat nu raportezi Varsovia la Paris sau New York isi merita vizita cu prisosinta. Nu este atat de ofertant in ceea ce priveste atractiile turistice, nu este Praga sau Roma dar are un farmec special si un ritm care nu te oboseste. Asa ca daca ti se iveste ocazia, nu sta pe ganduri. Du-te si viziteaza Varsovia, capitala Poloniei renascuta din propria cenusa.

Multumiri Warsaw Pass pentru sprijinul acordat in acest proiect.

Facebook Comments

CalatoriaPerfecta

Calatoriaperfecta.ro este un proiect initiat de Pati si Dan, doi pasionati de calatorii. Am vizitat pana acum peste 50 de tari si ne place sa spunem ca lista ramane deschisa. Din fiecare calatorie surprindem cat mai multe detalii, informatii reale si imagini pentru voi. Va invitam sa intrati in lumea noastra daca nu ati facut-o deja, sa calatoriti cu noi, sa deveniti unul dintre membrii familiei noastre. Calatoria perfecta exista! Haideti sa o descoperim impreuna.